اثرگذاری مثبت سیستمهای اطفا حریق دیلیوژ متعارف در حفاظت ترانسفورماتورها در برابر حریق امری ثابت شده است. از آنجا که این سیستمها به مقادیر نسبتا زیاد آب جهت اطفا حریق نیاز دارند، سیستمهای پیچیدهای جهت کاهش مصرف آنها با حفظ اثرگذاری طراحی شده است.
سیستمهای حفاظت در برابر حریق امروزی برای حفاظت از ترانسفورماتورهای قدرت همان سیستمهای کلاسیک دیلیوژ هستند که از زونهای اطفا حریق، منبع تامین آب و سیستم کشف و کنترل حریق تشکیل شده است.
زون اطفا حریق:
در این زون نازلهای مخصوص در چندین سطح نصب گردیده که این سطوح بر اساس نوع و اندازهی ترانسفورماتور طراحی میگردند. در صورتی که کف ترانسفورماتورها توسط پوششهای ضد اشتعال یا پوشش گراویه پوشانیده نشده است میتوان این نازلها را در کف نیز تعبیه نمود. در صورت فعال شدن این سیستم، آب توسط همین نازلها به طور یکنواخت بر سطح ترانسفورماتور اسپری میشود. از آنجا که الگوهای نصب اسپری نازلها و آرایش آنها با هندسه ترانسفورماتور سازگار گردیده است، مصرف آب به میزان قابل توجهی کمتر از سیستمهای دیلیوژ معمولی خواهد بود. اگر این سیستم به موقع فعال گردد، به عنوان مثال با کمک سیگنال ارسالی از رلهی بوخهلتز، ترانسفورماتور به سرعت خنک گردیده تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری گردد. هدف اصلی کاربرد این سیستمها مهار حریق و جلوگیری از گسترش آن به زیرساختهای مجاور ترانسفورماتور است.
منبع تامین آب:
به دلیل مصرف پایین آب در این سیستمها، در بسیاری موارد میتوان این سیستمها را از طریق شبکه آب محلی تغذیه نمود. اما به طور معمول از یک مخزن ذخیره آب و یک سیستم پمپ استفاده میشود.
فناوری تشخیص و کنترل حریق:
سیستم اطفا حریق معرفی شده از طریق سیستم کشف و اعلام حریق استاندارد فعال میگردد.این امر سازگاری بهینه اجزای سیستم الکتریکی و مکانیکی را تضمین میکند. تشخیص حریق معمولاً با استفاده از آشکارسازهای شعله و حرارت انجام میشود که در صورت بروز آتش سوزی سیگنالی رابه کنترل پنل اعلام حریق مرکزی ارسال میکنند. همزمان با این عملیات، آلارمهای صوتی فعال شده و فرمان فعالسازی سیستم اطفا صادر میگردد. به طور کلی ترانسفورماتورهای روغن خنک مجهز به رله بوخهولتز هستند. این دستگاه تشکیل گاز در محفظه روغن ترانسفورماتور را در صورت گرم شدن بیش از حد تشخیص میدهد. لذا میتوان از خروجی این رله برای ارسال سیگنال هشدار به کنترل پنل مرکزی نیز استفاده نمود. تا اطمینان حاصل شود که سیستم اطفا حریق در اسرع وقت راهاندازی میشود.