رضایت خرید برای مصرف کنندگان امروزی امری است که در شکلگیری ذهنیت و وفاداری به یک کسب و کار بسیار مهم ارزیابی میشود. این امر بر نحوه عملکرد صنایع انبارداری و لجستیک با افزایش تقاضاهای ناشی ازمحبوبیت یک کسبوکار در بین مصرفکنندگان خصوصا در بستر تجارت الکترونیک ، تأثیر بالایی میگذارد. چه در خواربارفروشی، پوشاک یا لوازم خانگی و ...، جابجایی محصولات بیشتر از همیشه است. زمانی تحویل کالای خریداری شده بین 3 تا 5 روز امری معمول بود،اما اکنون با توسعهی کسب و کارهای الکترونیک و نیز افزایش سرعت در همهی ارکان زندگی اجتماعی، اکنون انتظار تحویل کالا بصورت آنی و یا حداکثر یک روزه از جانب مصرفکنندگاه امری عادی تلقی میشود.
افزایش سرعت تامین کالا مستلزم افزایش موجودی در انبارها و گسترش تاسیسات و اتوماسیون در تمام زنجیرهی تامین میباشد. اما یک موضوع کلیدی در اینجا رخ میدهد که اغلب نادیده گرفته میشود. افزایش کالا و نیز تجهیزات منجر به افزایش ریسک حریق در انبارها میشود. از آنجا که خردهفروشی همواره با یک عدم قطعیت در میزان کافی کالاهای مختلف همراه است لذا فروشگاهها ناگزیرند حجم بالایی از هر محصول را در انبار موجود داشته باشند که همین موضوع منجر به فشار بیشتر بر بخش انبارداری میشود. بنابراین افزایش تقاضای کارفرمایان برای بالابردن سطح ایمنی و حفاظت در برابر حریق انبارهایشان امری کاملا منطقی و هوشمندانه است. صاحبان کسب و کارهای بزرگ که دارای انبارداری و لجستیک گستردهای هستند باید از ایمنی کارکنان و کالاهای خود اطمینان حاصل کنند و اینجاست که حضور یک سیستم اطفا حریق مناسب کاملا حیاتی است.
برای مبارزه با ریسک فزاینده حریق و کاهش خطرات ناشی از آتشسوزی در انبارها، اجرای سیستم اسپرینکلر در انبارهای بیش از 2000 متر مربع در حال حاضر بسیار ضروری است. تاثیر عملکرد سیستمهای اسپرینکلر در انبارها انکار ناپذیر است. در انگلستان اتحادیه اسپرینکلر بریتانیا (BSA) اعلام کرد که آتشسوزی انبارها همه ساله باعث خسارت 230 میلیون پوندی برای کسبوکارها در بریتانیا و ضرر سالانه بیش از190 میلیون پوند ناشی از کاهش بهرهوری و اختلال در زنجیره تأمین میشود. این آمار بدون در نظر گرفتن خسارتهای جانی و معیشتی بوده است.

وقتی صحبت از اطفای حریق در انبارها میشود، کلیدیترین تجهیزات اسپرینکلرها هستند. در حالی که تکنولوژیها درزمینهی اطفاء حریق در طول سالها دستخوش پیشرفتهای قابل توجهی بوده است، فناوری اسپرینکلر عمدتاً برای دههها تغییر نکرده است - دمای بیش از ۶۸ درجه باعث میشود یک حباب در نازل شکسته شود و آب از طریق اسپرینکلر تخلیه شود. این فرآیند هر چه سریعتر رخ دهد، بهتر است و کارایی این سیستم با کنترل یا خاموش کردن آتش در اسرع وقت ثابت شده است. یک سیستم اسپرینکلر با عملکرد مطلوب در حالیکه از آن به خوبی نگهداری شود باید از غیر قابل کنترل شدن یک حریق، حتی در یک محیط بزرگ و پیچیده - مانند یک انبار- جلوگیری کند.
سیستمهای هوشمند قدم بعدی برای حفاظت در برابر حریق در انبارها هستند. با اتصال سیستمهای اسپرینکلر به دستگاههای هوشمند در سرتاسر ساختمان، تیمهای ایمنی میتوانند به دادههای نظارتی از خارج از محیط تحت حفاظت دسترسی پیدا کنند و بهروزرسانیهای منظم در مورد هر گونه رخداد یا هشدار را دریافت کنند. این موضوع از چندین جهت دارای مزیتهایی است: افزایش ایمنی افراد و داراییهای انبار، کاهش نیاز به افراد در محل برای بررسی فیزیکی حوادث، و افزایش راحتی پرسنل ایمنی در حال انجام وظیفه.
با تجزیه و تحلیل اولیه دادهها میتوان در تعامل با سایر سیستمهای ایمنی مشخص نمود که آیا آتشسوزی واقعی است یا تنها یک آلارم کاذب رخ داده است، و اگر واقعی است، شدت آن چقدر است. در حال حاضر این یک امکان بالقوه در اکثر تأسیسات انبار است، اما با فراگیرتر شدن اینترنت اشیا و فناوریهای مرتبط با آن در صنایع، زمان زیادی نمیگذرد که سیستمهای اسپرینکلر هوشمند به طور فزایندهای رایج شوند.
در نهایت، کاهش ریسک ناشی از یک رخداد آتشسوزی در انبارها که میتواند خسارتهای مادی و معنوی قابلتوجهی به دنبال داشته باشد مستلزم درک راهحلهای موجود و دسترسی به یک شرکت متخصص و ارائهدهنده سیستمهای حفاظت در برابر حریق است که توانایی مشاوره و همچنین تامین تجهیزات مربوط به سیستمهای مناسب برای انبار را داشته باشد. وقتی هدف، ایمنسازی یک انبارباشد - هم برای کالاها و هم برای نیروی کار – باید در انتخاب مشاور و پیمانکار مناسب این سه نکته کلیدی را در نظر گرفت: تخصص و دانش در این بخش، سرعت در تامین، نصب و راه اندازی تجهیزات وخدماتی که پس از آن ارائه میدهد.
اولین نکته در انتخاب مشاور مناسب، سطح تخصص و دانش در زمینهی سیستمهای اطفای حریق است. این بخش مهمی از فرآیند تصمیمگیری است. کارفرمایان باید به دنبال شرکتی با سابقه ارائه راهحلهای پیشرفته اطفاء حریق باشند که به پیمانکاران امکان میدهد از همان ابتدا از مشاوره تخصصی و پشتیبانی فنی بهرهمند شوند.
استخدام مشاوری با سطح تخصص بالا همچنین میتواند تضمین کند که پروژه به گونهای مدیریت میشود که نیازهای شرکت را برآورده کند. کار با تیمی که بتواند در مراحل اولیه توسعه برای طراحی یک زیرساخت منحصر به فرد وارد پروژه شود، یک امر کلیدی است.
روشهای مختلفی برای ارزیابی تخصص یک مشاور وجود دارد. این روشها شامل بررسی سوابق آنها در ارائه پروژه ها با موفقیت و به موقع، توانایی آنها در طراحی کارآمد سیستم ها، و اینکه آیا آنها به طور مؤثر با پیمانکاران از شروع پروژه تا تکمیل - و مهمتر از آن، در طول عمر سیستم – در تعامل هستند یا خیر. با بکار گیری یک مشاور مناسب، خدمات مشاوره نباید با پایان پروژه پایان یابد. مراقبت های بعدی و خدمات و نگهداری مستمر باید در قرارداد گنجانده شود، تا اطمینان حاصل شود که پیمانکار می تواند مدت ها پس از اتمام نصب اولیه از تخصص مشاوربهره مند شود.